ההבדל בין חשב שכר ומנהל חשבונות

כספים - חשבי שכר

חשב שכר ומנהל חשבונות הן שתי פונקציות חיוניות בכל ארגון. אמנם קיימת חפיפה מסוימת בין שני התפקידים הללו, אך הם נבדלים ומשרתים מטרות שונות. לכן, חשוב להבין את ההבדל בין חשב שכר ומנהל חשבונות.

למרות שתמצאו מנהלי חשבונות רבים ממלאים גם את תפקיד חשב השכר, אך לא כל מנהלי החשבונות הם מומחי שכר. במדריך זה נעבור על יסודות השכר והנהלת חשבונות. נתאר את תחומי אחריותו שלכל אחד, ואת התפקיד שהם ממלאים בארגון.

תפקידו של חשב שכר

חשב שכר אחראי על ניהול כל היבטי השכר של הארגון. הוא מבטיח כי העובדים מקבלים תשלום מדויק ובזמן, וכי כל מסי השכר והניכויים מנוכים ומועברים לרשויות המתאימות. כמו כן, עליו לוודא כי הארגון עומד בכל החוקים ותקנות המדינה הקשורים לשכר.

חשבי שכר אחראים על יצירה ותחזוקה של רשומות שכר מדויקות, כולל נתוני עובדים, שעות עבודה ורווחים. הם משתמשים במידע זה כדי לחשב תלושי שכר, בונוסים והטבות של עובדים. כמו כן, עליהם לוודא כי כל פעולות השכר נרשמות במדויק וכי דוחות השכר מופקים במועד.

חשבי שכר גם מנתחים נתוני שכר כדי לזהות מגמות ולהמליץ על שיפורים בתהליכי שכר. הם אחראים לניהול הטבות לעובדים, כגון ביטוח בריאות ותוכניות פרישה, ועליהם לוודא כי תרומות העובדים מחושבות באופן מדויק ומנוכות מתלושי המשכורת שלהם.

תחומי האחריות של חשב השכר

תחומי האחריות של חשבי השכר עשויים להשתנות מעט בין ארגון לארגון. אלה הן כמה תחומים אחריות משותפים לכולם:

  • לוודא שכל עסקאות השכר מעובדות ביעילות ובזמנים הנכונים
  • לחשב, לאסוף ולתעד נתונים כדי לנהל ולעקוב אחר מידע שכר ומאזנים
  • עריכת סיכומים של רווחים, ניכויים, נכויות, מיסים, הטבות, חופשות ורווחים שאינם חייבים במס עבור דוחות כספיים, ביקורות ועוד.
  • מציאת פתרון לפערי שכר
  • לפעול בהתאם למדיניות הרגולציה והחוק
  • התאמת מס שכר
  • הפרשה לקרנות קצבה בשם העובדים
  • יישום דיווח תפעולי וכספי אד-הוק כנדרש

פעולות שעל חשב שכר לוודא תמיד

כדי לשמור על שכר מדויק, עסקים צריכים לאסוף ולאשר פרטי עובדים כמו:

  • אישרו את פרטי העובד
  • שם וכתובת חוקיים
  • תאריך לידה
  • מועד תחילת עבודה וסיום של כל עובד
  • פרטי החשבון שהם רוצים שישמשו לקבלת שכר
  • עקוב אחר פרטי שכר כגון קצבאות, שכר ברוטו, מענק שעתי וכו'.

 

תפקידו של מנהל חשבונות

מנהל חשבונות אחראי על רישום ותחזוקה של העסקאות הפיננסיות של הארגון. הוא עוקב אחר כל התשלומים הנכנסים והיוצאים, כולל מכירות, הוצאות ושכר. הוא מבטיח שכל הרשומות הפיננסיות מדויקות ומעודכנות.

מנהלי חשבונות אחראים לשמירה על רשומות פיננסיות מדויקות, כולל פנקסי חשבונות, מאזנים ודוחות רווח והפסד. הם משתמשים במידע זה כדי להכין דוחות כספיים ודוחות המסייעים לארגון לקבל החלטות עסקיות מושכלות.

מנהלי חשבונות גם מתאימים דפי בנק, עוקבים אחר חשבונות חייבים וזכאים, ומוודאים שכל העסקאות הפיננסיות נרשמות ומסווגות כראוי. הם משתמשים בתוכנת הנהלת חשבונות כדי לנהל רשומות פיננסיות ולהפיק דוחות.

תחומי האחריות של מנהל חשבונות

הנה כמה תחומים נפוצים שמנהלי חשבונות עשויים להתמודד איתן:

  • לשלם לספקים, ספקים, קבלני משנה וכו'.
  • הפקה, הקלטה ומעקב אחר חשבוניות עבור שירותים או סחורות שסופקו ונשלחו ללקוחות
  • התאמות בנקאיות
  • תיעוד קבלות של לקוחות
  • הכנת דוחות כספיים כגון מאזנים
  • ניהול חשבונות חייבים וזכאים
  • מעקב אחר פחת

מה ההבדל בין חשב שכר למנהל חשבונות?

ההבדל העיקרי בין חשב שכר למנהל חשבונות הוא המיקוד שלהם. חשב שכר מתמקד בעיקר בניהול שכר, הבטחת ציות לחוקים ותקנות וניהול הטבות לעובדים. מנהל חשבונות, לעומת זאת, מתמקד בניהול רשומות פיננסיות מדויקות, מעקב אחר עסקאות והכנת דוחות כספיים.

הבדל נוסף בין שני התפקידים הללו הוא רמת המומחיות הנדרשת. רואה חשבון שכר הוא בדרך כלל בעל תואר בחשבונאות או כספים ובעל ניסיון בניהול שכר עבור ארגונים גדולים. עליהם להכיר חוקים ותקנות הקשורים לשכר ולהיות בעלי הבנה מעמיקה של תהליכי שכר ומערכות.

מנהל חשבונות, לעומת זאת, עשוי להיות בעל תואר בחשבונאות או אולי רכש את כישוריו באמצעות הכשרה בעבודה. הם חייבים להיות בעלי הבנה חזקה של עקרונות חשבונאיים ולהיות בקיאים בשימוש בתוכנת הנהלת חשבונות.

לסיכום, בעוד שתפקידי חשב שכר ומנהל חשבונות חולקים כמה קווי דמיון, הם תפקידים נפרדים עם תחומי אחריות ותחומי מיקוד שונים. חשב שכר מתמקד בעיקר בניהול שכר והבטחת ציות לחוקים ותקנות, בעוד מנהל חשבונות מתמקד בשמירה על רשומות פיננסיות מדויקות והכנת דוחות כספיים. שני התפקידים חיוניים לפעולה חלקה של כל ארגון ודורשים רמות שונות של מומחיות ומיומנויות.

 

קצת על רואה חשבון בן-הרויה דוד הבעלים של מכללת די בי איי

השכלה: רואה חשבון , יועץ מס מוסמך.
בעל תעודת בודק שכר עבודה מוסמך,
ואישור מרצה ממשרד העבודה להרצות בקורס בודקי שכר.

ותק וניסיון:
א. בעל משרד מזה כ- 35 שנים, המונה 17 עובדים, למתן שירותי הנהלת חשבונות, חשבות שכר.
ב. בעל משרד מזה כ-35 שנים למתן שירותי ביקורת המונה 5 רואי חשבון מקצוענים.
ג. בעלים של מכללה במודיעין מאז שנת 1999, בשיתוף המרכז הרב תחומי. המכללה בפיקוח משרד העבודה ולשכת רואי חשבון להכשרות מקצועיות.
ד. מרצה בכיר לבתי תוכנה בתחום השכר, האוניברסיטה העברית בירושלים, החברה הכלכלית של לשכת עורכי דין ועוד.
ה. כותב חוות דעת מקצועיות לבתי הדין לעבודה בענייני שכר מצד תובעים ונתבעים.
ו. יועץ בדיני עבודה למשרדי עורכי דין העוסקים בתחום.

 

טופס בקשת מידע

מוזמנים לקרוא..